Skip to content

Narrow screen resolution Wide screen resolution Auto adjust screen size Increase font size Decrease font size Default font size default color cyan color green color brick color light color
Prima pagina arrow Editoriale arrow De ce nu se vinde SF-ul romanesc?
De ce nu se vinde SF-ul romanesc? Imprimare E-mail
Scris de Mugur Cornilã   
miercuri, 11 octombrie 2006

ImageÎn cele câteva luni bune (un an?) de la ultima mea acţiune din lumea activă a internetului sefist din România, am avut o serie de experienţe, unele mai bune, unele mai puţin bune, am trăit (şi învăţat) într(de la)-un mediu care m-a făcut să-mi cristalizez părerea despre ce înseamnă să te învârţi în lumea în care cartea este la puterea a doua, iar banul scos de pe ea modifică până şi cele mai tari caractere. Pentru că, daca nu ştiaţi, unele edituri chiar fac bani din carte. CÂTEVA, ca să nu se înţeleagă greşit. DEOCAMDATĂ, ca să nu îşi facă altcineva iluzii.

Editura absentă

Acest mediu, lumea cărţilor, lumea editorilor şi editurilor, pare un mediu steril încă, fraged cât se poate, haotic în unele privinţe şi conservator cât cuprinde. În afară de o singură editură (nu includ aici editurile profesionale de nişă, intrate doar pe trend), care a importat know-how şi care îl şi aplică, restul se bazează numai pe fler, relaţii sau puterea proprie şi mai puţin pe o gândire strategică. Un singur exemplu: Paulo Coelho, cu a sa Alchimistul, a fost prezent pe piaţa din România cu mulţi ani în urmă. A trebuit să vina Humanitas, cu o strategie importată, pentru ca titlul să devină best-seller şi la noi în ţară.
Strategii ar exista, idei de asemenea. Ce facem, în schimb, când vine vorba de partea practică, pentru ca românul stă, de obicei, prost la acest capitol.
În decembrie 2005, Horia Nicola Ursu declara despre noua colecţie a editurii Millenium:

"Din punct de vedere al marketingului, ţintim însă un alt public: cel cultivat, cititor şi de reviste culturale, al iubitorilor de literatură de bună calitate, sătui de Paulo Coelho şi Dan Brown, care vor să citească şi altceva decât bestseller-uri ready-made. Nu vom avea sigla SF sau F pe nici una din cărţile noastre. Vom publica texte ale unor autori care se bucură de succes şi în SF sau fantasy ori horror, dar nu neapărat cu textele lor de gen. Nu vom merge însă pe cărări bătute, aş vrea să alcătuim o ofertă editorială complementară cu cele ale competitorilor noştri. Aşadar, nu veţi citi la noi cărţi proaste scrise de cutare sau cutare nume mare al SF-ului mondial, alese pe criteriul popularităţii autorului în rîndul păturii tot mai subţiri a fanilor de F&SF de la noi. Principiul nostru de selecţie a titlurilor a fost unul singur: calitatea literară."

În general, aceasta este o tendinţă de când lumea: de a nu merge pe cărări bătute. Este în firea omului să descopere alte uliţe. Dar acest lucru se face în două situaţii: când eşti venit, precum Columb, într-o lume virgină, unde cărările bătute ar însemna, poate, eşec local şi atunci cand musteşte în jur de aceste cărări, şi atunci, pentru a ajunge la o anume destinaţie, găseşti o cale mai dreaptă, mai bogată sau mai economică. Experimente literare şi/sau artistice se fac în occident cu duiumul. Dar acolo există finanţatori şi sponsori care, dorind să iasă din cotidian, pompează bani în astfel de proiecte pentru a-şi atasa o etichetă specială pe brand sau pentru a-şi arăta muşchiul comunitar şi multicultural pe nişe inedite. Noi întâi trebuie să ne creăm o bază financiară şi mai apoi să urmărim aceste căi.
Sunt întru totul de acord cu partea cărţilor proaste (mă rog, prea dur cuvântul) ale marilor nume din SF-ul mondial. În acest sens, editurile au publicat cam tot ce-au apucat de la un singur autor dacă acesta s-a dovedit iniţial vandabil, iar cititorul a cumpărat tot inerţial, neţinând cont de faptul că, în afară, acele cărţi au apărut într-un oarecare context. Piaţa funcţionează (sau ar trebui să funcţioneze) cam la fel peste tot.
Lipsa categorizării este, însă, o greşeală de strategie, o greşeală de marketing, deoarece cu greu se pot şterge clişee implementate cu trudă şi bani în zeci şi zeci de ani, poate chiar sute. Aşa funcţionează creierul, trebuie să ţină cont de etichete şi de rafturi predefinite, altfel se încurcă, devine confuz şi respinge. Varza trebuie să rămână la legume, F1 trebuie să rămână la maşini de clasă şi SF-ul pe raftul etichetat astfel. Unde mai pui şi faptul că supraspecializarea societăţii capitaliste a făcut lucrurile şi mai dificile, pentru că acum avem cititor de astrosociobiologie şi mâncător de broccoli. Iar pătura cititorilor specializaţi nu este nici pe departe atât de subţire pe cât s-ar crede, e chiar dolofănică şi aşteaptă hrăniţă de calitate. Intraţi într-o librărie sau bibliotecă şi imaginaţi-v-o fără etichetele binecunoscute: literatură contemporană, istorie, arheologie etc., etc., etc. Nu credeţi că de aici ar începe haosul?
În plus, redacţiile încă merg pe idei preconcepute, „docte”, gândindu-se la carte numai ca la un obiect de cultură, fără ca acesta să poată deveni marfă. Uneori, chiar se indignează dacă un titlu este tratat astfel.

Pericol: internetul vinde!

În această lume a cărţii, culmea, piaţa numită internet nu a pătruns decât ca o posibilitate pentru viitor. În afară de Liternet şi alte câteva edituri numărate pe degetele de la o mână, această posibilitate reprezintă zero virgulă ceva din cifra de afaceri. În condiţiile în care peste un milion de români utilizatori ai internetului navighează la ora actuală şi alte două milioane, conform statisticilor, sunt pe drum, marea majoritate a editurilor consideră această piaţă doar una restrânsă, fară potenţial imediat şi, în concluzie, investesc foarte puţin pentru a se menţine pe ea. "Marketing online" sau "Piaţă virtuală" sunt deseori noţiuni prea abstracte pentru ca aceste mijloace să le reveleze acest potential. Să facem doar un calcul sumar: dacă 1% din toţi aceşti utilizatori cumpără carte pe internet la o valoare medie de 10 euro/lună, înseamnă 30.000 x 10 = 300.000 euro pe lună, adica 3.600.000 euro/an. Procentul este minim, media comenzii este realistă. La atât se poate estima piaţa de carte online pentru 2007. Minimum. Nu cred că vor fi cărţi pentru a acoperi cererea.

Este adevărat, nu reprezintă afacerea mileniului, piaţa nu este la fel de mare în România, cum mă informa un amic, ca cea de calculatoare, dar are un potenţial uriaş. Nişa este, încet-încet, umplută de tot mai multe librării virtuale. Care ştiu să-şi facă treaba pentru că cred în informaţia cea mai solidă: cartea este cel mai vandabil produs de pe internet în România la ora actuală.

Totuşi, nu stiu să existe mai mult de 5 (cinci!) edituri pe piaţă care să vrea să ofere servicii specializate librăriilor virtuale, spre exemplu, si mai mult de 3 care să ştie s-o facă. Asta înseamnă un minim de investiţie şi unul sau doi oameni specializaţi, o conexiune permanentă la internet, o organizare electronică a tuturor informaţiilor despre carte (într-un format accesibil bazelor de date cunoscute – în general .xls, .cvs sau .txt), etc. Şi o politică coerentă vizavi de aceste librării.

Dilema scriitorului de SF şi nu numai
Pe de altă parte, puţini dintre scriitorii români au depăşit bariera scrisului pentru critică. Iar critica, acolo unde există, nu face nici un serviciu scriitorului şi pieţei de carte analizând abscons şi preţios textul literar. Nu numai că nu încearcă, dar nici măcar nu îşi propune, vorba pamfletului, „demitizarea exhaustivă şi relaţional caducă”. Într-o lume în care piaţa este cuvântul cheie şi banul unealta (sau scopul, mijlocul) ei, mai întâi supravieţuieşti şi mai apoi, dacă îţi mai rămâne timp, te transpui în opere nemuritoare şi valoroase. Ori faci compromisul şi încerci şi una, şi alta, cu inclinarea balanţei spre succes (pentru că valoarea ţi-o dă succesul, conform normelor sociale contemporane).

În condiţiile în care succesul este dat de cărţile ecranizate sau în curs de ecranizare, scriitorul român pare a fi ultima spiţă de la căruţă. Asta şi în raport cu piaţa de film. Pentru că scriitorul român este cel care încasaează un procent mititel, mititel, şi asta in timp ce retailerii îşi bagă la teşcherea ditamai procentul de până la 55%. (A propos: până la urmă, prieteni, cartea este atât de scumpă datorită librăriilor. Nu cele obisnuite, ci acelea la care numai intrarea costă pe puţin 5000 de lei. Noi.)

Este-adevărat, într-o lume mizerabilă ca aceea în care intrăm (atenţie!), în care onoarea, dreptatea, liberul arbitru şi bunul simţ sunt ultimele care să-ţi poată trece prin cap dacă vrei să supravieţuieşti, unde ar mai încăpea şi niscai sentimente creştineşti ori bunătate omenească? Pentru că omul nu mai este decât un animal vânat sau pornit la vânătoare, competiţia este cuvântul de ordine. Nu oricum, ci până la anihilarea adversarului. O vânătoare în care cel mai puternic îşi ia partea cu dinţii şi cu ghearele. Iar partea lui trebuie să fie cât mai mare. Omul nu mai vânează de amorul artei, ci datorită venalei sale orientări şi adevăratelor sale irumperi de specie degenerată şi ucigaşă.

În acelaşi timp, lipsa banilor care ar putea fi scoşi de pe urma drepturilor intelectuale - în cazul în care acest lucru s-ar întâmpla (şi nu mă refer decât la drepturile de autor din literatură) dacă scriitorii noştri ar şi avea ce să publice, modifică radical comportamente şi reacţii, chiar şi la editorii încă lipsiţi de frustrări pentru atâta muncă degeaba.

Am pornit să scriu aceste rânduri împins de un gând mai vechi pe care amicul Dan Pavelescu l-a formulat cu glas tare într-o discuţie, şi anume: scriitorii români nu se vând.

Întrebarea pe care mi-am pus-o instantaneu a fost: bine, dar a încercat careva să-i vândă?

No. 1 : Superb monsher!
Excelent punct de vedere.
Parerea lui homer • 2006-11-28 22:19:54
No. 2 : Cine ne mai vinde, intr-adevar?..
Intr-adevar, d-le Cornila, cine ne mai vinde si pe noi, cei care abia suntem la inceput de cariera? Desigur, eu, unul, nu am apucat inca sa vind nimic fiindca piata este asa cum este, si sincer sa fiu, ma impinge la ideea de a renunta definitiv.

Am deja 5 capitole dintr-un roman - pilot, dar nu cred ca piata romaneasca, la ora actuala, isi mai doreste hard Sci-Fi, nu? Intentia mea a fost aceea de a scrie pina la 50 - 60 de capitole, dar cind am primit citeva "aprecieri incurajatoare" din partea unor critici, ce-i drept, mult mai experimentati in ale scrisului de literatura de gen decit mine, am fost complet debusolat. Dar poate ca nu sunt tocmai ceea ce se cere pe piata actuala; poate ca nu sunt ca alti editori "vajnici", care nu mai tin cont de clasicismul genului SF, ci de tendintele de piata...

De principiu, sunt foarte atras de L. Niven (saga "Lumilor...") si F. Herbert Sr. (saga "Dune"), precum si de I. Asimov (saga "Fundatiilor"), si desi as putea sa combin elemente ale acestor opere cu noile subcurente de SF, inclusiv cu cele de film (gen: "Zona Crepusculara" si/sau "Charlie Jade"), stiu foarte bine ca aceste opere nu mai sunt dorite de public.

Si ce parere aveti despre faptul ca nimeni aproape nu mai da doi bani pe productiile cinematografice devenite deja antologice in "regatul" SF-ului mondial? Un exemplu: utopica si biopunkista lume a "Gattacai" sau cea distopica a lui Charlie Jade (serialul cu titlu omonim).

Ce se intimpla cu lumea aceasta? Nu mai este loc DELOC pentru tinerii care chiar iubesc SF-ul mai mult decit banii? Constientizez perfect ca nu voi avea succesul pe care mi l-as dori, dar nici ca sa incerc nu pot(!) In fond, care editor intreg la minte ar dori sa... experiementeze pe timpul = banii lui, nu?


Sa se fi dezgustat intr-atit publicul... "interplanetar" de SF-ul "greu", clasic? Ca sa nu mai fiu nevoit sa formulez intrebarea: "Ce este clasic, la urma urmei?"...


Cu multumiri anticipate,
Erigone

Romania, Bucuresti
Parerea lui Erigone • 2006-12-16 00:30:38
No. 3 :
Da, eu am încercat să vând SF. Nu merge. Fandomul român este fomat aproape eminamente din autori... veleitari, interesaţi strict de propria lor apariţie şi atât. Nu există categoria "iubitori de literatură" sau "colecţionari". Nu merg decât tirajele mici şi, de preferinţă, volumele colective. Care au ecou... local, doar printre cei publicaţi.
Parerea lui Mihail Gramescu • 2007-05-16 11:59:52
No. 4 :
Da, eu am încercat să vând SF. Nu merge. Fandomul român este fomat aproape eminamente din autori... veleitari, interesaţi strict de propria lor apariţie şi atât. Nu există categoria "iubitori de literatură" sau "colecţionari". Nu merg decât tirajele mici şi, de preferinţă, volumele colective. Care au ecou... local, doar printre cei publicaţi.
Parerea lui Mihail Gramescu • 2007-05-16 12:24:42
No. 5 : hai satz esplic io de ce nu se vinde SFu romanesc
uite de exemplu "portalu" asta e varza. no spun cu rautate, o spun cu blandetze. vreau sa citesc un editorial si din cauza ca designul sitului e facut de neprofesionisti, nu pot citi un amarat de editorial pt ca daca fac zoom din firefox textu se duce pe dupa tot felu de tabele html "artistice". si daca caut un buton "critici,sugestii si feedback la site" ia de unde nu-i. si crezi ca mai revin pe situ asta sa ma kinui sa citesc informatia? uite asa e si cu sfu romanesc
sa-mi datzi un mail cand va hotarati sa faceti situl la nijte profesionisti, dati si voi o raita pe internetics si aflatzi care e cea mai buna firma de webdesign.
No. 6 : Waw, ce tare esti la explicat!
E cool sa dai cu gura pe ici, pe colo, fara sa fii in tema. Pai, in loc sa dai zoom-ul ala, nu mai bine pui umaru si ajuti cu ceva? Ca doar suntem in plin website non-profit. Adica stii si tu cu ce se mananca. Asa ca, asteptam cu interes sa vorbesti cu cea mai buna firma de webdesign de pe internetics, sa negociezi cu ei, sa le faci plata pentru un webdesign care sa te satisfaca si noi te vom afisa la loc de cinste.
Pana atunci, iti pot transmite ca sunt satul de momarlani de-astia care nu vad decat tzoalele de pe om sau ce masina conduce, cum scuipa si cat mananca. Mai uita-te si la sufletu' si spiritu' lui, ca nu ne tragem numai din maimuta!
Parerea lui Mugur Cornila • 2008-04-09 13:52:01
No. 7 :
Si, a propos, designul asta se aseaza din meniul top dreapra, langa caseta de cautare. Nu din short-cut-urile tastaturii.
Parerea lui Mugur Cornila • 2008-04-09 13:56:39
No. 8 : unde se mai scarpina romanu
Cred ca esti prea dur cu criztu, dl. cornila. Si-a spus o parere. Zice el, cu blandete, nu cu rautate. Este adevarat ca putem pune si noi, astia mai pasionati, umarul, ca ne-am cam invatat numai sa luam de-a gata si sa dam din gura, mai putin sa facem ceva. Daca-i cereai bani ca sa se inscrie pe site, mai zic. Probabil ca lucreaza la cea mai buna firma de webdesign afisata pe internetics si vrea si el un projekt. Daca-i asa, sa-l rugam sa ne dea o mana de ajutor. Daca nu, poate-l convingem ca, totusi, asta-i un portal construit pe un motor open-source, cu mai multe skinuri active. Sa aleaga si el unul care nu-i face probleme. Eu, unul, sunt multumit. Deocamdata :)
Parerea lui mmilut • 2008-04-09 14:13:54
Autentificare obligatorie pentru a comenta.
J! Reactions Commenting Software
General Site License
Copyright © 2006 S. A. DeCaro
Ultima actualizare ( luni, 14 ianuarie 2008 )
 
< Precedent   Următor >

Inscrierile la Atlantykron s-au incheiat!

Inscrierile la a 20-a editie aniversara a Academiei de Vara Atlantykron 2009 au luat sfarsit. Pentru mai multe detalii vizitati www.Atlantykron.org.

Evri

SF&Fantasy Worldwide

BetterWorldBooks.com - 2 Million Used Books sold to fund literacy worldwide. Free Carbon Neutral Shipping in the USA, $3.97 Worldwide.

Celebrate the X PRIZE with official Space Ship One and X PRIZE cool shirts, hats and more. Click here!

Top IMDB

Ads

Proiectele RoSF

Librarie online specializata ImaginaStore.com
Magazinul imaginatiei tale

Film si literatura SF, Fantasy si Horror. Carte de popularizare a stiintei, lucrari din domenii conexe, gadget-uri, muzica.


Blog RoSF Blog RoSF
Urmareste online o sinteza orara a celor mai importante bloguri SF romanesti


Catalog de pagini web Director RoSF
Catalog de pagini web romanesti specializat. Inscriere gratuita, detalii utile despre fiecare pagina in parte.


SciFi Blog
Blog specializat in recenzii de carte si film. Colaborare cu cele mai mari comunitati de reconzori din lume


SciFi Zone SciFi Zone
Video si Audio. Trailere, tabere, intalniri, interviuri, creatii proprii. Materiale dedicate science fiction, fantasy si domenii conexe. Pune-le pe site-ul tau sau pe blog! Continut adaugat de fani!


iSFdb
Calendarul evenimentelor din fandom. Inscrie-ti evenimentul pentru ca toti fanii sa afle!


RoSF Database
Enciclopedie liberă şi o bază de date cât mai complete şi mai obiective în domeniile science fiction, fantasy, horror şi domeniile conexe.